Sugestopedie, staronový způsob výuky

Sugestopedie je více méně staronový způsob, který ukazuje mnohonásobně efektivnější způsob výuky než klasických způsob. Jedná se o zdokonalení výuky hrou, kterou doporučoval J. A. Komenský.

Běžná výuka je neefektivní

Klasická výuka spočívající v memorování často nepochopených informací a trestání v podobě známek je vysoce kontraproduktivní. V žácích tento způsob pěstuje psychologické bariéry, které často žáky do konce života zcela zneschopní. Určitě sami znáte jednu z mála bariér, kterou má každý běžný student říkající „Učení mučení“. Ten kdo si toto řekne se automaticky zablokuje pro příjem nových informací. Problémů u klasické výuky je velmi mnoho a v zásadě se dá říci, že běžná výuka je nesmyslná. Mimo to známkování vede studenty pouze k naučení se faktu, že nic není zadarmo. Metoda „když se budeš učit tak něco dostaneš“ ať v podobě dobrých známek nebo odměny, je absolutně kontraproduktivní a spolehlivě demotivuje studenty poznávat nové věci. Proč by se učili něco sami, když za to nic nedostanou, že.

Sugestivní škola hrou

Sugestopedii vyvinul bulharský psychiatr Georgi Lozanov. Metoda sugestopedie v jednoduchosti řečeno spočívá v doplnění medy „škola hrou“ o prvek sugesce a důvěry. Lozanov říká, že studenti, kteří při výuce budou relaxovaní a budou-li věřit ve své schopnosti, budou se učit mnohonásobně jednodušeji a rychleji. Ve studentech je potřeba vybudovat důvěru v sebe sama a vsugerovat jim, že jsou schopní se látku jednoduše naučit. Relaxace se pak dosahuje pouštěním uklidňující hudby a vytvořením přátelského prostředí, v kterém se nesmí hodnotit. Samotná výuka pak více méně probíhá tak, jak to učil Komenský, hrou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *